Først synger
vi Gasolins sang Kap Farvel til Ümanarssuaq.
Det er den hvide mand, send ham hjem.
Han vil stjæle dit land, send ham hjem.
han ta'r din sjæl i pant, hvis han kaaaaaaan.
Han vil stjæle dit land, send ham hjem.
han ta'r din sjæl i pant, hvis han kaaaaaaan.
Den hvide
mand er den værste.
Han har
taget de andres lande, stjålet fra dem, voldtaget kvinderne, slået dyrene
ihjel.
Både
Grønland, Island, en masse lande i Afrika, Indonesien – alle mulige steder.
Alle hvide
er onde, men manden er altid den værste, det er egentlig meget rart, trods alt.
Vi har lavet
plancher om slaveriet og holdt foredrag for hinanden. Der er også nogen der
opfører teaterstykker.
Inde i mig
selv har jeg en lille smule svært ved at tage ansvaret for slaveriet. Det er
nok mest fordi, jeg ikke var født dengang i 1800-tallet. Jeg siger det
selvfølgelig ikke til nogen, og jeg er helt med på at farvede mennesker har
lige så meget ret til at være her. Mindst. Måske endnu mere. Vi skylder dem.
Jeg prøver
en gang at indvende, at det jo ikke er os
der skylder. Vi har ikke været en del
af slaveriet. Men den går ikke. Det er alle hvides kollektive skyld. Vi må bære
den for vores forfædre.
Nogen af de
andre i klassen har forfædre fra andre lande og jeg skynder mig at spørge min
mor, om vi også har det, men vi er bare hvide hele vejen igennem, så det er
surt.
En god ting
at sige er f.eks. ”sådan nogle store negerkvinder, de er bare så smukke”. Jeg
kan ikke helt få mig selv til at sige den slags, jeg ville nok føle mig lidt
kunstig, men jeg skynder mig at være enig, når andre siger det.
Vi tager en
diskussion i klassen om, hvorvidt det er bedst at sige sort eller neger, men vi
kan ikke blive enige. Der er nogen der påpeger, at neger jo bare betyder sort,
mens andre siger, at det er lige meget, det handler om den værdi, man lægger i
ordet. Så begynder en at sige, at hvis det er rigtigt, så kunne man måske sige
kaffer, hvis bare man mener det pænt, men læreren vil ikke have at nogen siger
kaffer.
Endelig er
der en af pigerne, der kommer i tanke om, at hun kender en der er farvet. Det
er en fra jazzballet. Vi aftaler, at hun spørger hende, hvad hun helst vil
kaldes, og så bøjer vi os for det.
Vi er meget
spændte, da hun kommer i skole en dag efter at have været til jazzballet.
Hvad sagde
hun? Hvad skal vi kalde dem?
Men det
viser sig, at hun bare sagde; behøver I kalde mig noget?
Og så er vi
jo lige vidt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar