Sol Slej hjemmeside

Sol Slej hjemmeside
SolSlej.dk

mandag den 12. november 2012

Juleaften d. 27/12


Jeg står i Netto og køber ind. Det er d. 27/12.
Jeg har fundet pebernødder til 1 krone. 1 krone! For en hel pose. Og likørtoppe til 2 kroner, honningkager med lyserød glasur til ti kroner for en hel pose, røde lys til fem kroner.
 Hold kæft, jeg ser på alle idioterne der har siddet og høvlet likørtoppe ind til 17 kroner pakken bare fordi det var starten af december. Fjolser, mand. Nu er det 3. juledag og så får man sgu juleknas smidt i nakken. Bagefter skal jeg i Bilka, hvor de nærmest forærer ænder væk. Helt ned til 35 kroner, har jeg set dem til. Og svesker, dadler, mandler, hele svineriet. De skal bare af med det.
Det er også derfor mig og konen har besluttet at holde juleaften d. 27/12. Vi gør det sgu på den rigtige måde med træ og pynt og gaver, hele molevitten. Der er altid nogen der smider deres juletræ ud lige så snart juleaften er overstået, jeg ved ikke hvorfor. Der er ikke noget galt med dem, de er grønne og alting. Så napper vi lige så stille sådan et inden skraldemændene kommer.

Det startede egentlig for syv år siden, da vi tog posten ind en dag, og gennemgik katalogerne fordi vi skulle have en ny opvaskemaskine, som vi ville købe samtidig med nytårsindkøbene. Da var det konen så ænderne til 35 kroner. Inden der var gået en halv time, have hun fundet regnemaskinen frem og fundet ud af, at vi havde spildt over 3000 kroner på at holde jul d. 24. december!
Vi så på hinanden der i sofaen.  Vi aftalte aldrig at holde jul d. 24. december igen. Konen var helt rød ned over halsen. Hun blev stakåndet da vi begyndte at tale om nytårsaften. Der var absolut penge at spare. Regnemaskinen kom frem igen og vi regnede os frem til at ved at holde nytårsaften d. 2. januar, ville vi kunne spare måske så meget som 1800 kroner og endda få mørbrad!
Vi snakkede om hvordan vi ville optage rådhusklokkerne og 90 års fødselsdagen og pigekoret der synger nationalsangen, vi ville fyre fyrværkeri af klokken 24 og tage hatte på og gøre det hele rigtigt. På den gamle nytårsaften ville vi trække rullegardinerne for, spise en god gang tarteletter med høns og asparges og gå tidligt i seng.
Tænk, alle de penge der er at spare, sagde vi til hinanden. Tænk engang.
Og senere kommer påske, Sankt Hans, Mortensaften…

Vi så på hinanden. Konens øjne glimtede som jeg næsten havde glemt de kunne.


***

bag historien:
Tanken om at to mennesker som småkeder sig i hinandens selskab kan finde hinanden igen i jagten på billige pebernødder er vidunderlig og en novelle værdig, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar