Sol Slej hjemmeside

Sol Slej hjemmeside
SolSlej.dk

lørdag den 17. november 2018

Lange bange sange

Jeg er så bange for krig. De snakker en del om det i radioavisen. Iran og Irak er gået i krig med hinanden, og selve ordet krig får mit hjerte til at banke meget hårdt og maven til at trække sig sammen. Jeg stiller mig hen til vinduet og kigger ud på gaden, når jeg får det sådan. Så trækker jeg vejret og fortæller mig selv, at krigen ikke kommer op til Danmark.
Jeg har ikke fortalt det til nogen. Hvis man er bange eller bekymret, er det bedst at holde det for sig selv, for de voksne har så meget andet at bekymre sig om.
Derhjemme er min mor bange for, hvordan vi får pengene til at slå til. Petroleummet er steget i pris og vi skal bruge det til at hælde i petroleumsovnen for at få varme.
I min fars kollektiv fortæller de også om at være bange, frygten for atomkrig, for at blive forladt af sin kæreste og rigtig meget om farlige E-numre i maden og biler med giftig udstødning.
De synger også sange om det. I kollektivet kan de voksne godt være bange og synge lange bange sange, for der er så meget, de ikke kan forstå. De sidder i kor og synger og min far spiller guitar.
De er også bange, når vi kører alene i skole, det synger de om. De kunne selvfølgelig bare følge os hen til skolen, men der er ret langt og så skal de hele vejen tilbage igen.
Sangen handler om Kathrine, der kører alene ud for at købe lakrids. Jeg synes Kathrine er heldig, at hun får lov til at købe lakrids, jeg får mest sund slik, som er noget med rosiner og hasselnødder, for de voksne er temmelig bange for, at jeg får forgiftet kroppen med tilsætningsstoffer.

Bilerne de kører stærkt og der er mange
Kathrine kører alene på sin cykel, jeg er bange
Kathrine, Kathrine pas påååååå

Bilerne de drøner og motorerne de hvæser
Der er bly og giftig røg i vinden der blæser
Kathrine, Kathrine pas påååååå

Jeg kniber munden sammen, når jeg holder bag en bil og venter på at lyset skifter.

I skolen fortæller læreren også, at han er bange. Det er noget med at være alene og svag. Det har han skrevet en sang om. Den synger vi nogle gange i musiktimen.
Ååååååååååh, jeg trænger til dig, jeg er så træt i dag
Ååååååååååh, jeg trænger til dig, jeg føler mig så svag

De fleste lærere er rigtig glade for at synge og mange af dem kan spille på guitar. Det er noget med, at man bedre kan forstå tingene, når man har sunget om dem.
I engelsk synger vi Pink Floyd.
Læreren har skrevet teksten på tavlen og først har vi oversat og gennemgået den, så alle forstår, at den handler om skolen, som er en slags fabrik, hvor børn sidder og får mast ligegyldig viden ind i hovedet, som om man var et dyr eller et nummer i rækken. Det er fuldt forståeligt, hvis man er bange for at blive behandlet som et dyr eller et nummer.
Så synger vi sangen sammen.

We don’t need no education
We don’t need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Og læreren hæver armen og slår i luften med sin knyttede næve på hey! Og teacher!

Leave us kids alone!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar